آیت‌الله میرزا مهدی نوقانی ره

فقیه مبارز، آیت‌الله میرزا محمدمهدی نوقانی، رحمت‌الله‌علیه، در خانه آیت‌الله علی‌اکبر نوقانی، از علمای بزرگ مشهد مقدس به سال ۱۳۰۵ ه.ش به دنیا آمد.
میرزا مهدی، پس از گذراندن تحصیلات ابتدائی، وارد مدرسه علمیه نواب و ضمن تلمذ از محضر پدر، ادبیات عرب را از محضر ادیب نیشابوری، سطوح فقه و اصول را از آیات عظام حاج ‌میرزا احمد مدرس یزدی و حاج شیخ هاشم قزوینی فراگرفت و به مدت ۱۴ سال دروس خارج فقه و اصول را در محضر آیت‌الله‌العظمی میلانی گذراند تا اینکه مراتب علمی ایشان، مورد تائید آیت‌الله میلانی قرار گرفت.
مرحوم نوقانی در مبارزات علیه نظام ستم‌شاهی نیز مشارکت فعال داشت و اعلامیه‌هایی را که صادر می‌شد، امضا می‌کرد. از حرکت ۱۵ خرداد سال۱۳۴۲ وارد مبارزات شد و در حرکت انقلاب خراسان سهم مؤثری داشت. همچنین دربرابر هجوم عوامل نظام طاغوتی، مقاومت می‌کرد. او در زمان جنگ تحمیلی از تقویت مادی و معنوی جبهه‌ها غفلت نکرد و دو بار خود به جبهه رفت. میرزا محمدمهدی از خدمت به خانواده‌های رزمندگان و شهیدان نیز غافل نبود.
سرانجام این عالم مردمی، متعهد، مخلص و ارادت‌پیشه آستان والای اهل‌بیت رسالت (ع) و پاسدار حریم تشیع، صبح روز جمعه دهم جمادی‌الاولی ۱۴۱۳ قمری برابر با نیمه آبان۱۳۷۱ خورشیدی دیده از جهان فروبست و به لقاءا… شتافت. صبح فردای آن روز، مراسم تشییع پیکر آن مرحوم از منزل تا حرم مطهر رضوی در حالی برگزار شد که حضرات آیات فلسفی و مروارید و سید عزالدین زنجانی در کنار هم تابوت را همراهی و مشایعت کردند. در پایان این مراسم و پس از خواندن نماز میت، پیکر آن مرحوم در رواق دارالزهد حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد تا برای همیشه همسایه ثامن‌الحجج (ع) باشد.

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم