آیت‌الله سید ابراهیم علم‌الهدی ره

آیت‌الله حاج سید ابراهیم علم الهدی سبزواری فرزند حاج سید محمد حسینی علم الهدی در سال 1335 قمری مطابق با سال 1296 شمسی در شهر سبزوار و در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد.
او پس از سپری کردن دوره کودکی وارد مکتب‌خانه شد و دروس قرآن و ادبیات فارسی را در آنجا فراگرفت. وی به سفارش پدر خود به مدرسه فخریه رفت و دروس سطح را در آنجا به پایان رسانید و از محضر شاگردان مکتب حاج ملاهادی سبزواری در دروس فلسفه، عرفان و کلام تلمذ نمود.
آیت‌الله علم الهدی جهت تکمیل دروس حوزوی، در سال 1355 قمری عازم کشور عراق شد و در شهر کربلا سکونت گزید.
ایشان در حوزه علمیه کربلا در دروس خارج فقه آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقا حسین قمی و دروس خارج فقه و اصول و تفسیر و کلام آیت‌الله‌العظمی میلانی شرکت کرد و به مدارج عالی علمی نائل گردید.
وی در سال 1366 قمری به همراه استاد خود آیت‌الله‌العظمی میلانی به نجف اشرف رفت و در آن حوزه علاوه بر دروس ایشان در درس خارج اصول آیت‌الله‌العظمی خویی شرکت کرد.
در سال 1373 قمری، پس‌ازآنکه آیت‌الله‌العظمی میلانی برای معالجه و زیارت حضرت رضا علیه‌السلام به مشهد مقدس مهاجرت کرد و به اصرار طلاب و فضلای مشهد در این شهر ساکن شد، آیت‌الله علم الهدی نیز به تبعیت از استاد خود به شهر مقدس مشهد مهاجرت نمود.
ایشان جمعاً سه دوره اصول و تمامی مباحث فقهی آیت‌الله‌العظمی میلانی را شرکت کرد و از جهت علمی، به شمرتبه و درجه‌ای رسید که آیت‌الله‌العظمی میلانی بالاترین اجازه اجتهاد را با تعابیر مخصوص به وی دادند و حتی در مسائل فقهی که شخصاً فتوی نداده و احتیاط نموده بودند به ایشان ارجاع می‌دادند .
آیت‌الله علم الهدی سرانجام در سن 85 سالگی در ماه شعبان سال 1420 قمری برابر با 12 آذر سال 1378 شمسی براثر بیماری دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش روز بعد با حضور علما و روحانیون از محل مسجد فرش‌فروش‌ها تشییع و در رواق دارالزهد حرم مطهر رضوی تدفین شد.

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم