آیت‌الله سید عباس سیدان ره

آیت‌الله سید عباس سیدان در اول فروردین سال ۱۳۰۹ شمسی در شهر مقدس مشهد ولادت یافت.ایشان در کودکی از هوش و استعداد سرشاری برخوردار بود و در همان خردسالی به تحصیل علوم دینی در مدرسه علمیه نواب روی آورد و نزد اساتیدی همچون ادیب نیشابوری و علی‌اکبر نوقانی تلمذ نمود.
ایشان پس از فراگیری مقدمات در سطوح عالیه و علوم عقلی از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات شیخ هاشم قزوینی و شیخ مجتبی قزوینی کسب فیض می‌نماید و در زمره شاگردان خاص ایشان قرار می‌گیرد و معارف دینی را نزد حضرت آیت‌الله حاج میرزا مهدی اصفهانی تلمذ می‌نماید و بر ترویج مکتب استاد خویش اهتمام می‌ورزد.
ایشان سال‌ها در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله میلانی شرکت نمود و از مستشکلان بنام درس ایشان به شمار می‌رفت. سپس برای کسب فیض بیشتر به نجف اشرف رهسپار گردید و از محضر حضرات آیات خویی،بجنوردی و امام خمینی کسب فیض نمود. وی در مراجعت به مشهد مقدس به سفارش آیت‌الله‌العظمی خویی مشغول تأسیس مدرسه علمیه‌ای گردید که هم‌اکنون به نام مدرسه علمیه آیت‌الله خویی در مشهد دایر است.
ایشان پس از مراجعت به ایران در جذب طلاب و تدریس زحمات طاقت‌فرسایی داشت و با تأسیس مدرسه علمیه المهدی معروف به مدرسه علمیه سیدان به کار پرورش طلاب مشغول گردید.ایشان همچنین در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از آن در راستای مبارزه با رژیم پهلوی و آگاهی مردم فعالیت‌های ارزنده‌ای داشت به‌طوری‌که نام ایشان در اسناد ساواک گواهی بر این مدعا است.
پس از گذشت یک دوره بیماری در سن ۸۲ سالگی، در سال ۱۳۹۱ شمسی، رحلت فرمود. مراسم تشییع پیکر عالم ربانی آیت‌الله سید عباس سیدان با حضور علما، روحانیان و اقشار مختلف مردم در مشهد برگزار شد و پس از اقامه نماز میت از سوی آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید برای خاک‌سپاری به نجف اشرف منتقل شد.

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم