استاد علی اکبر الهی خراسانی

استاد و محقق فرزانه، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر الهی خراسانی دام عزه، متولد سال ۱۳۲۱ ه.ش در نیشابور است. وی در سال ۱۳۳۵ و پس از تحصیلات ابتدایی، فراگیری علوم اسلامی در حوزه را از مدرسۀ علمیه گلشن نیشابور آغاز کرد و یک سال بعد برای ادامۀ تحصیل به مشهد عزیمت كرد.

در حوزه علمیه مشهد، از محضر بزرگانی همچون حضرات آیات: حاج شیخ مسلم غرویان، حاج شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری، شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد، حاج شیخ کاظم مدیر شانه چی، حاج شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، حاج شیخ حسنعلی مروارید، حاج میرزا جواد آقا تهرانی، حاج شیخ مجتبی قروینی، حاج سید محمدهادی میلانی، حاجی سید عبدالله شیرازی، حاج سید ابراهیم علم الهدی، حاج شیخ حسین وحید خراسانی و … بهره بّرد و از خرمن دانش و تقوای ایشان، توشه گرفت.

اجازات

ایشان علاوه بر دریافت اجازۀ تصدی امور حسبیه از ناحیۀ برخی از مراجع، از مشایخ حدیثی متعددی «اجازه حدیث» دریافت کرد. همچنین به دریافت «اجازه اجتهاد» از سوی چند تن از اساتید خود، مفتخر گردید.

همچنین وی در سال ۱۳۴۴ موفق به اخذ گواهینامۀ مدرّسی علوم منقول از تهران شد و در سال ۱۳۵۲ به دریافت دانشنامۀ كارشناسی در رشتۀ فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشكدۀ الهیات و معارف اسلامی مشهد موفق گشت.

خدمات

استاد علی اكبر الهی خراسانی در سال ۱۳۴۲ نخستین صندوق قرض الحسنۀ ایران را در حوزۀ علمیه مشهد و با همراهی علمای برجستۀ مشهد تاسیس کرد و پس از آن كتابخانۀ مجهز رضوی و فروشگاه تعاونی طلاّب را به آن ملحق نمود. ایشان تا سال ۱۳۹۹ مدیریت صندوق قرض الحسنه حوزه علمیه مشهد را بر عهده داشت. ایشان در سال ۱۳۶۳ در پی‌ریزی و راه اندازی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با مسؤولان آستان قدس و اساتید حوزه و دانشگاه مشهد، همفكری و همكاری داشت و از بدو تأسیس این بنیاد، به عنوان عضو هیأت مدیره و مدیر عامل آن منصوب شد و تا زمان بازنشستگی در سال ۱۳۹۴ ، ریاست آن را بر عهده داشت. علاوه بر این، ایشان به عنوان عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان، عضو هیئت امنا و شورای آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، عضو هیئت تحریره مجله مشكوة، عضو شورای فرهنگ عمومی استان به خدمت می‌پرداخت.

از درگاه الهی عافیت و سلامتی ایشان را خواستاریم.

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم